Wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego lub pozwolenia czasowego
I. Treść urzędowa:
Wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego lub pozwolenia czasowego
II. Wymagane dokumenty:
Wniosek
Załączniki:
- dowód rejestracyjny lub pozwolenie czasowe (w przypadku zniszczenia),
- oświadczenie właściciela pojazdu złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, w przypadku utraty dowodu rejestracyjnego lub pozwolenia czasowego,
- zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego (jeżeli został przekroczony termin ważności badania technicznego),
- dowód uiszczenia opłaty za wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego lub wnioskującego pozwolenia czasowego,
- dowód uiszczenia opłaty za wydanie wtórnika pozwolenia czasowego,
- dokument tożsamości (do wglądu).
Uwaga:
- Na okres niezbędny do wyprodukowania wtórnika dowodu rejestracyjnego właściciel pojazdu może wystąpić z wnioskiem o wydanie pozwolenia czasowego.
- Wszystkie dokumenty należy składać w oryginałach.
- Wniosek o wymianę dowodu rejestracyjnego właściciel/właściciele składa/ją osobiście, w przypadku załatwiania sprawy przez jednego z współwłaścicieli pojazdu bądź przez pełnomocnika, wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, który (jeżeli dotyczy) podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł na konto:
Nazwa rachunku: Urząd Miasta Olsztyna:
Nr rachunku: 09 1030 1508 0000 0008 2310 0003
Tytuł opłaty: opłata skarbowa.
Opłatę skarbową w wysokości 17 zł za udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, złożoną w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, należy uiścić na konto organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania (w przypadku osoby fizycznej) lub ze względu na siedzibę (w przypadku osoby prawnej) mocodawcy.
III. Opłaty:
Opłata administracyjna:
- 54 zł – za wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego,
- 18,50 zł – za wydanie wtórnika pozwolenia czasowego.
- 18,50 zł – za wydanie pozwolenia czasowego na wniosek właściciela pojazdu.
Opłat dokonuje się w kasie na terenie urzędu (w tym kartą płatniczą) lub przelewem na konto.
Nazwa rachunku: Dochody Starostwa
Numer rachunku: 46 1560 0013 2013 1105 7000 0003
Tytuł opłaty: wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego lub pozwolenia czasowego
Do odbioru wtórnika dowodu rejestracyjnego lub pozwolenia czasowego należy przedstawić następujące dokumenty:
- oryginał dowodu rejestracyjnego lub pozwolenia czasowego (w przypadku zniszczenia)
- oryginał dowodu tożsamości (do wglądu)
- aktualna polisa OC (do wglądu)
- pełnomocnictwo – w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika lub przez jednego ze współwłaścicieli pojazdu.
IV. Termin i sposób załatwienia sprawy:
Wnioskowane wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego lub pozwolenia czasowego dokonuje się niezwłocznie po przedłożeniu wymaganych dokumentów. Na okres niezbędny do wyprodukowania dowodu rejestracyjnego właściciel pojazdu może wystąpić z wnioskiem o wydanie pozwolenia czasowego.
V. Tryb odwoławczy:
Nie przysługuje. Czynności materialno-techniczna.
VI. Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku – Prawo o ruchu drogowym
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 listopada 2024 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracja pojazdów
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 sierpnia 2022 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz ich wtórników